tisdag, mars 10, 2009

Mogliga tomater, en uteliggare till granne och en Gud som forser

Har precis kommit tillbaka till mitt kontor. Har varit uppe pa Dream Center (DC) och atit mat och nu nar jag kom tillbaka sa funkar mitt Internet pa min kontorsdator. Tjohoo!! Maten som serveras pa DC funkar att ata. Jag pratade med en man som jobbar i koket igar och han sa att 75 % av maten som serveras i kafeterian ar donerad och att de serverar mellan 200-400 manniskor mat tre ganger dagligen. Det ar inte bara volontarer som ater dar utan alla de som ocksa deltar i nagra av DC:s program for utslagna manniskor och uteliggare kommer ocksa och ater dar. Uteliggare far ata gratis dar om de deltar pa andakten innan varje maltid. Idag serverades serverades soppa for forsta gangen med tillhorande sallad, maten var ok anda tills jag holl pa och stoppa in en moglig tomat i munnen... Applet och glassen fick duga som lunch.

Nar jag gick tillbaka hit traffade jag pa en uteliggare som sover pa en busshallplats intill kyrkan. Jag presenterades for henne forsta dagen har av tjejen som hade en rundvandring med mig. Hon har psykiska problem och darfor kan inte DC hjalpa henne... Jag fragade om hon hade fatt lunch men hon svamlade natt till svar och gick vidare. Utslagna manniskor finns overallt har. Jag ska ta med mig min apelsin fran kontoret och ge den till henne om jag traffar henne nar jag gar tillbaka till DC ikvall.

Det ar dock harlig och se att Gud forser med hjalp. I sondags var det en som gav en check pa flera miljoner svenska kronor till renoveringen av DC. Pastor Matthews mal ar att kyrkan ska vara annu mer pa offensiven nu och bemota behov i samhallet nar det ar tuffa tider for Amerika. Gud forser. Varje mandag formiddag ska jag hjalpa till med och rakna kollekten fran foregaende veckas tre gudstjanster och igar var forsta gangen som jag var med pa detta. Helt otroligt hur forser med pengar till olika generella och specifika behov i forsamlingens arbete. DC stracker sig ut till de behovande och Gud bara forser med hjalpmedel och volontarer som kommer fran hela varlden for och hjalpa till gratis och bedriva DC:s omfattande verksamhet!!

3 kommentarer:

Oneofthesisters sa...

Åhhh katarina, vad härligt det låter, nu har jag läst alla dina inlägg från LA. WOW!! du är så otrolig och modig!! ser fram emot mer... kramar från ett snöigt sweden /Gab

Anonym sa...

Jag håller med föregående kommentar; WOW!! Finns inte så mycket mer jag kan säga tror jag :) Låter så otroligt häftigt och läskigt men det verkar som om det finns många underbara människor som väger upp! :) Så roligt att läsa allt du skriver! xox

Anonym sa...

Tja INA! Mycket kul att läsa om det som händer för dig där borta:) Det låter precis som beskrivningarna om DC i de böcker man läst... Men hur kommer det sig att de inte kan hjälpa kvinnan med psykiska problem? Inte ens med mat och lite kläder?